niedziela, 4 marca 2012

On

Nie ma go.

Od wczoraj.

Jest mi go prawie szkoda.

Tak się starał.

To prawda, nie był człowiekiem. Ale był uparty, wykazywał objawy przywiązania, a przede wszystkim dążył do osobistej konfrontacji: chciał, abym zajęła się nim RĘCZNIE – cokolwiek miałoby to znaczyć.

Antropologia posthumanistyczna, która próbuje sytuować podmiotowość w obiektach pozaludzkiego świata, jest mi obecnie bliska, a miało w tym swój udział paru filozofów oraz mój szczur Helmut. Zwierzęta, rośliny, rzeczy – to społeczni „aktorzy”. Tak jak programy komputerowe. Nie, nie zwariowałam. Nie twierdzę, że oprogramowanie posiada rozbudowany świat uczuć (choć jeśli nazywamy je „złośliwym oprogramowaniem” – czy nie kryje się za tym podświadome przerzucanie odpowiedzialności? I czy nie jest to relacja równorzędności? „To nie moja wina, to on...”. To całkiem ładny posthumanizm).

Tak, to my je stworzyliśmy. Ale one – działając – zmieniają nas.

Powstało wiele filmów o wampirach, wilkołakach, robotach, wszelkich obcych, którym ich stwórca czy twórca zaplanował karierę „złego” – a oni robią wszystko, by sprzeciwić się swemu powołaniu, aż po samozagładę. Czy ktoś kiedyś zrobił film o buntującym się wirusie komputerowym? Który woła „zajmij się mną ręcznie” w nadziei, że ktoś go wreszcie uwolni z kołowrotu kolejnych wcieleń?

Mój mały, biedny Obcy.

Nazywał się TrojanZeroaccess!gen4.

7 komentarzy:

  1. "Nie wypowiadaj jego imienia na głos bo to Ten którego imienia się nie wypowiada!" hi hi Mar

    OdpowiedzUsuń
  2. Jej, Ania, sądzac po tytule, myśle- wielbiciel Anki odszedł w zaświaty. Zaczynam czytać, zmieniam myslenie- kurcze, jednak pies zdechł...
    A tu Trojan!? :P Baty na gołą ci sie należą. ot i co! :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Trojan ?
    Jej a ja miałam jakieś czarne myśli. Uffff to tylko trojan.

    OdpowiedzUsuń
  4. ja znow z pracy sie wtrace (brak szansy na polskie znaki):
    a film / ksiazke 'We need to talk about Kevin' znasz? Kevin zbieral wirusy. To byla jedyna rzecz, ktora sie zajmowal z czystej przyjemnosci.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znam, ale zaintrygowałaś mnie. Dzięki za podpowiedź:)

    OdpowiedzUsuń