sobota, 16 października 2021

Emocje

Dziś Gala Angelusa i Silesiusa 2021

Do Silesiusa nominowanych jest dwóch moich autorów, których książki opublikowałam w zeszłym roku: Jan Baron i jego Psińco w kategorii książka roku i Jarosław Dudycz za Czarną skrzynkę w kategorii debiutów.

Nawał pracy spowodował, że przejściowo zapomniałam, że to już, ale teraz nie wiem, czy dam radę na spokojnie oglądać. W każdym razie w trakcie transmitowanych nominacji, gdy wybierano pięć książek w kategorii książka roku i trzy do debiutów, byłam tak szczęśliwa, że chciało mi się tańczyć. Co będzie, gdy któraś z książek z Convivo wygra w swojej kategorii?  

Dla autorów to bardzo ważna rzecz. Książka Dudycza to jest w ogóle debiut absolutny, autor wcześniej nie opublikował nawet jednego wiersza w żadnym piśmie, papierowym czy internetowym. Baron miał już na swoim koncie książki poetyckie. Obie pozycje rewelacyjne.

Ja jak zwykle po wydaniu książek wysyłam je do około 50 krytyków i ogólnie ludzi, którzy zajmują się pisaniem recenzji. Nigdy nie ma pewności, że zdołaja w ogóle książkę przeczytać, bo przecież dostają ich grube setki. Ale wydawca musi wysyłać. Potem do nagród - takich ważnych, ogólnopolskich nagród, do których powinno się zgłaszać książki poetyckie jest 7-8. Do każdej trzeba wysłać średnio 8 książek. Czyli z każdego nakładu muszę oddać około setki egzemplarzy. Resztę mogę sprzedawać. Ale mimo promowania w mediach elektronicznych poezja sprzedaje się słabo. Część przekazuję do hurtowni i za jej pośrednictwem można kupić ksiązki w księgarniach internetowych. Ale hurtownia zabiera mi od ceny detalicznej 54 procent (podobno to i tak jest dość korzystna umowa). Jeśli koszt wyprodukowania książki był duży, to wiecie, ile zarabiam na egzemplarzu? Tak, dobrze się domyślacie. Cała nadzieja w sprzedarzy bezpośredniej lub przez allegro.

Ale. Jeśli któryś z chłopaków dostanie dziś nagrodę.... to będzie po prostu piękne. Choć wiem, że w jury siedzą ludzie, a nie giganci, i mnóstwo zależy po prostu od ich osobistych gustów i od osiągniętego w dyskusjach kompromisu tychże. Jednak ulegnę magii chwili, bo czemu nie?






6 komentarzy: